Inzetten op sleutelervaringen van kinderen

 

Het pedagogisch raamwerk stelt vier ontwikkelingsgebieden:

  1. Verkennen van de wereld
  2. Communicatie en expressie
  3. Lichaam en beweging
  4. Ik en de ander

 

Sleutelervaringen ontstaan vanuit de interesses en ervaringen van kinderen. Maar als begeleider kan je er wel een actieve rol in spelen.
Vanuit een wisselwerking tussen jou en de kinderen kunnen nieuwe boeiende activiteiten groeien.

Analyseer jouw dagstructuur:
Wanneer komen welke ontwikkelingsgebieden aan bod?
Stel je bijvoorbeeld vast dat sociale interacties tussen kinderen onderling voornamelijk plaatsvinden tijdens het eetmoment?
Dan is het misschien een signaal om jouw dagindeling aan te passen door bijvoorbeeld in de boekenhoek de kinderen wat vaker aan elkaar laten vertellen over iets. Je kunt gerichter interpreteren wat kinderen doen en daarop afstemmen.

 

Kun je met een kleine prikkel zorgen dat het kind meerdere ervaringsgebieden beleeft? Is het nodig bewust een activiteit te plannen?
Ga je materiaal wegnemen of toevoegen? Is de ruimte rijk en doordracht?
Als kinderen veel mogelijkheden krijgen om met hoge betrokkenheid in de verschillende gebieden ervaringen op te doen, zit het goed.

 

Bron: Kiddo

 

Meer weten?

Het pedagogische raamwerk kun je hier downloaden

(Kind en gezin)

Administratief centrum

Koningin Astridlaan 12 - 2800 Mechelen

info@vdkomma.be

Ondernemingsnummer vzw Komma 0477-558-120

Ondernemingsnummer vzw VDKO 0451-789-772